tunes

Παρασκευή 10 Ιουνίου 2016

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2016: Πώς διαμορφώνονται οι βάσεις;


 από τη Δήμητρα Μποφυλάτου


Ενώ η αγωνία μαθητών και γονέων για τη βαθμολογία των γραπτών των Πανελληνίων εξετάσεων κορυφώνεται,  «θολό» παραμένει το τοπίο αναφορικά με την πορεία των βάσεων για την εισαγωγή στις ανώτατες και ανώτερες σχολές.  Νωρίτερα από πέρσι θα ανακοινωθούν φέτος οι βαθμολογικές επιδόσεις των υποψηφίων για τα ΑΕΙ που διαγωνίστηκαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες του Υπουργείου Παιδείας γίνεται προσπάθεια να  ανακοινωθούν οι βαθμολογίες  στις 17 Ιουνίου, ενώ πέρυσι είχαν ανακοινωθεί  στις 23 Ιουνίου. Τα φώτα βέβαια στρέφονται στη μεγαλύτερη κατηγορία υποψηφίων, τους 84.441 μαθητές  των Γενικών Λυκείων που διεκδικούν μία από τις 57.991 θέσεις που τους διατίθενται στα ΑΕΙ/ΤΕΙ. Οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν πτώση σε αρκετές σχολές και οι εδικοί υποστηρίζουν πως το νέο εισαγωγικό σύστημα που εφαρμόζεται για πρώτη φορά φέτος αναμένεται να δημιουργήσει ένα νέο καθεστώς.  Μεγάλη πτώση αναμένεται να σημειώσουν οι βάσεις στις παιδαγωγικές σχολές. 






  

Το ενδιαφέρον των υποψηφίων μειώνεται διαρκώς τα τελευταία χρόνια λόγω του παγώματος των προσλήψεων. Πτώση αναμένεται και στα οικονομικά τμήματα των περιφερειακών ιδρυμάτων. Τα αναλυτικά στοιχεία των βαθμολογιών για τις Πανελλήνιες  θα αναρτηθούν την ιστοσελίδα results.it.minedu.gov.gr του  Υπουργείου Παιδείας. Όλοι οι υποψήφιοι θα μπορούν να βρίσκουν τη βαθμολογία τους   πληκτρολογώντας τον 8-ψήφιο κωδικό τους και τους 4 αρχικούς χαρακτήρες από το επώνυμο, το όνομα, το πατρώνυμο και το μητρώνυμο του υποψηφίου σε κεφαλαίους ελληνικούς χαρακτήρες.
     Οι αγαπημένες επιλογές των αριστούχων (Νομική, Ιατρική και Πολυτεχνικές Σχολές) όπως όλα δείχνουν θα παραμείνουν σχετικά αλώβητες από το νέο εισαγωγικό σύστημα. Εκτιμάται πως ανοδικά θα κινηθούν οι βάσεις στη Νομική, στις σχολές ψυχολογίας και στα ΜΜΕ, ενώ στις «μεσαίες» σχολές η κίνηση των μορίων θα είναι στα περσινά επίπεδα. Παράλληλα «θολό» είναι το τοπίο όσον αφορά τις σχολές με μεσαίες βάσεις εισαγωγής. Άνοδο αναμένεται πως θα παρουσιάσουν οι βάσεις της Θεωρητικής Κατεύθυνσης ενώ αντίθετα πτώση αναμένεται στις θετικές σχολές. Για τους ενδιαφερόμενους σχετικά με τις επιστήμες Υγείας ο ανταγωνισμός θα είναι έντονος κάτι που κατά πάσα πιθανότητα θα ισχύσει και για τα παραϊατρικά επαγγέλματα.
   «Στροφή» έκανε στη Γ΄Λυκείου ένα μικρό ποσοστό υποψηφίων που κινούνταν προς το πεδίο προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών και τόλμησε να προχωρήσει σε «μεταγραφή»  στις σπουδές Οικονομίας και Πληροφορικής προκειμένου να εισαχθεί σε σχολές οικονομικού αντικειμένου. Τέλος πολλοί αναλυτές σε συνδυασμό με τις περιορισμένες σχολές που υπάρχουν στο πέμπτο πεδίο κρίνουν ότι το μεγάλο μέρος των υποψηφίων που συγκεντρώθηκε σε αυτό το πεδίο δεν θα πετύχει υψηλές βαθμολογίες, τραβώντας τις βάσεις προς τα κάτω. 


Τα πρώτα συμπεράσματα για την εισαγωγή

   Είναι μια χρονιά με δύο ιδιαιτερότητες που δυσχεραίνουν την σύγκριση με τις βάσεις του 2015. Η πρώτη είναι ότι τα μαθήματα μειώθηκαν σε 4 (ή 5 κατά περίπτωση) από 6, ενώ η δεύτερη ότι φέτος, σε αντίθεση με μέχρι πέρυσι, δεν θα μετρήσουν οι προφορικοί βαθμοί στη διαμόρφωση των τελικών μορίων εισαγωγής. Αυτό είναι ένα στοιχείο που πιέζει πτωτικά τις βάσεις, αφού το σύνηθες είναι η πλειονότητα των υποψηφίων να έχει καλύτερους προφορικούς ενδοσχολικούς βαθμούς από εκείνους των πανελλαδικών ενώ ο προφορικός βαθμός συνέβαλε έως πέρυσι σε αύξηση μέχρι 600 μόρια.
   Τα στοιχεία από τα βαθμολογικά κέντρα επιβεβαιώνουν αυτό που είχε διαφανεί από τις πρώτες ημέρες εξετάσεων. Τα θέματα επέτρεψαν σε έναν μέτρια προετοιμασμένο υποψήφιο να ξεπεράσει εύκολα το 10 και να προσεγγίσει το 12. Αυτό, όπως εκτιμούν ειδικοί αναλυτές θα προκαλέσει υπερσυγκέντρωση υποψηφίων σε βαθμολογίες μεταξύ 10 και 14.  Παράλληλα το γεγονός ότι φέτος δεν μετράει, όπως άλλες χρονιές ο προφορικός βαθμός, θα λειτουργήσει αντίρροπα.
      Ένα γενικό συμπέρασμα σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Παιδείας είναι ότι φέτος οι υποψήφιοι έγραψαν καλύτερα σε σχέση με πέρυσι στα περισσότερα μαθήματα καθώς τα θέματα δεν είχαν τεράστιες δυσκολίες και μάλλον ήταν περιορισμένων απαιτήσεων για τους πολύ καλά προετοιμασμένους υποψηφίους Αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε αύξηση στα ποσοστά των αριστούχων και άρα άνοδο των βάσεων στις περισσότερες σχολές υψηλής ζήτησης δηλαδή όπου n βάση πέρυσι ήταν πάνω από 18.000 μόρια.
    Τα ευχάριστα νέα είναι ότι φέτος ένας αρκετά μεγάλος αριθμός υποψηφίων θα περάσει εύκολα από την πόρτα σχολών επιλογής τους και κυρίως του 4ου Πεδίου των Επιστημών Εκπαίδευσης. Εδω κάποιοι θα βρεθούν στις παιδαγωγικές σχολές με 10.000 μόρια.

Πού θα κινηθούν τα μόρια ανά επιστημονικό πεδίο

Σημαντικό ρόλο για τη διαμόρφωση των βάσεων θα παίξει και η ζήτηση των σχολών, με ενδεικτικό παράδειγμα τα παιδαγωγικά τμήματα. Ειδικότερα, ανά επιστημονικό πεδίο σχολών, προκύπτουν τα εξής. Με τα μέχρι στιγμής  διαθέσιμα στοιχεία η εικόνα ανά επιστημονικό πεδίο έχει ως εξής:

1ο Επιστημονικό Πεδίο: Ανθρωπιστικές Σπουδές. Τα θέματα σε Αρχαία και Λατινικά ήταν περίπου ίδιας κλίμακας με πέρυσι με κάποια μεγαλύτερη δυσκολία στην Ιστορία. Oι καθηγητές εκτιμούν πως οι βάσεις των περιζήτητων σχολών θα κινηθούν στα ίδια ή ελαφρώς πτωτικά επίπεδα, «επηρεασμένες» από την απώλεια των προφορικών βαθμών. Πιο συγκεκριμένα οι βάσεις θα κινηθούν ανοδικά στις Νομικές στις σχολές Ψυχολογίας και MME.

2ο Επιστημονικό Πεδίο: Θετικές Επιστήμες. Τα Μαθηματικά προσανατολισμού και η Φυσική προσανατολισμού αποτελούν το βαρόμετρο για τις σχολές αυτού του πεδίου. Στα Μαθηματικά (πρώτο μάθημα βαρύτητας) το ποσοστό των γραπτών άνω του 15 αναμένεται χαμηλότερο από αυτό του 2015. Αρα, προβλέπεται πτώση, που θα ξεκινήσει από τις υψηλόβαθμες σχολές, φθάνοντας τα 1.500 μόρια στις μεσαίες. Αντίθετα, η πτώση «φρενάρει» στις χαμηλές βάσεις. Οι σχολές υψηλής ζήτησης θα έχουν αύξηση μορίων κάτι που δεν θα ισχύσει για τις μεσαίες και χαμηλόβαθμες σχολές του πεδίου.

3ο Επιστημονικό Πεδίο: Επιστήμες Υγείας και Ζωής Τα ευκολότερα θέματα θα αυξήσουν τους αριστούχους και τις βάσεις. Το ίδιο θα ισχύει και στα Τμήματα Παραϊατρικών Επαγγελμάτων όπως δείχνουν οι επιδόσεις στη Βιολογία. Οι βάσεις στις Ιατρικές πάλι θα φτάσουν σε δυσθεώρητα ύψη ενώ υψηλά θα κινηθούν και οι υπόλοιπες υψηλόβαθμες όπως Βιολογίας Οδοντιατρικής κ.ά.

4ο Πεδίο: Επιστήμες Εκπαίδευσης. Το πεδίο αυτό έχουν επιλέξει λίγοι υποψήφιοι δεδομένου ότι τα επαγγέλματα αυτά δεν έχουν πλέον επαγγελματική αποκατάσταση. Οι βάσεις, όπως όλα δείχνουν, θα κατρακυλήσουν και οι μαθητές που επέλεξαν αυτές τις σχολές θα βρεθούν μέσα χωρίς να χρειαστούν μεγάλες βαθμολογίες. Η πτώση θεωρείται βέβαιη και αναμένεται να φτάσει εως και 10.000 μόρια η βάση σε περιφερειακά τμήματα–

5ο Πεδίο: Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορικής. Τα μαθήματα βαρύτητας αυτού του πεδίου είναι τα Μαθηματικά προσανατολισμού και οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας Στα Μαθηματικά οι επιδόσεις είναι καλύτερες από πέρυσι. Όμως φέτος οι μαθητές της Θεωρητικής αποκλείονται από τις Οικονομικές Σχολές γεγονός που μάλλον θα ωθήσει τις βάσεις προς τα κάτω Φέτος ο αριθμός των υποψηφίων για τις Οικονομικές Σχολές είναι μικρότερος. Όπως δείχνουν όλα τα στοιχεία οι βάσεις εισαγωγής θα πάρουν την κατιούσα και κυρίως στις σχολές της περιφέρειας.. Παράλληλα φέτος οι υποψήφιοι δεν εξετάζονται στα θεωρούμενα ως εύκολα μαθήματα, όπως οι Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων και τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας. Κάτι που δημιουργεί (σε συνδυασμό με την απώλεια του bonus των προφορικών) πτωτικές πιέσεις στις υψηλές και μεσαίες βάσεις. Σε αυτό θα οδηγήσει η προβλεπόμενη νέα μείωση του αριθμού υποψηφίων για τις σχολές του πεδίου.

   Η ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΤΩΝ ΦΕΤΙΝΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

Στις φετινές εξετάσεις μετείχαν συνολικά 103.402 υποψήφιοι για 69.985 θέσεις σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Οι 43.520 θέσεις αποδίδονται στα Πανεπιστήμια και στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, ενώ οι 26.130 θέσεις αποδίδονται στα ΤΕΙ, στην Ανώτατη Σχολής Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ) και στις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης (ΑΣΤΕ).
  Στους υποψηφίους που συμμετείχαν τελευταία φορά στις Πανελλαδικές Εξετάσεις ΓΕΛ και ΕΠΑΛ των ετών 2015 ή 2014 και που θα διεκδικήσουν την εισαγωγή τους με τη διαδικασία του 10% των θέσεων εισακτέων αποδίδονται συνολικά 7.001 θέσεις, από τις οποίες τις 4.214 θέσεις θα τις διεκδικήσουν οι υποψήφιοι του 2015 και τις 2.787 θέσεις θα τις διεκδικήσουν οι υποψήφιοι του 2014.
    Στους υποψηφίους που θα συμμετάσχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις ημερησίων ΓΕΛ έτους 2016 με το παλαιό και με το νέο σύστημα εισαγωγής θα αποδοθούν συνολικά 57.991 θέσεις, από τις οποίες οι 2.315 θέσεις αφορούν το παλαιό σύστημα (ΓΕΛ-ΕΠΑΛ Ομάδα Β’) και οι 55.676 θέσεις αφορούν το νέο σύστημα ΓΕΛ. Αντίστοιχα στους υποψηφίους που θα συμμετάσχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις ημερησίων ΕΠΑΛ έτους 2016 με το παλαιό και με το νέο σύστημα εισαγωγής θα αποδοθούν συνολικά 4.395 θέσεις, από τις οποίες οι 724 θέσεις αφορούν το παλαιό σύστημα (ΕΠΑΛ Ομάδα Α’) και οι 3.671 θέσεις αφορούν το νέο σύστημα ΕΠΑΛ. Επίσης στους υποψηφίους που θα συμμετάσχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις των εσπερινών ΕΠΑΛ με το παλαιό σύστημα (ΕΠΑΛ Ομάδα Α’) θα αποδοθούν 263 θέσεις. Oι υποψήφιοι που θα συμμετάσχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις των εσπερινών ΓΕΛ με το παλαιό και το νέο σύστημα εισαγωγής θα διεκδικήσουν συνολικά 952 θέσεις επιπλέον του αριθμού εισακτέων, από τις οποίες οι 441 θέσεις αφορούν το παλαιό σύστημα (ΓΕΛ-ΕΠΑΛ Ομάδα Β’) και οι 511 θέσεις αφορούν το νέο σύστημα ΓΕΛ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου