tunes

Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2014

Γνωστά μοντέλα μεταναστεύουν για ένα καλύτερο αύριο






Aπό τη Δήμητρα Μποφυλάτου

   Ακόμα και ο φαινομενικά λαμπερός χώρος της μόδας έχει πληγεί από την οικονομική κρίση, με τις ομορφότερες γυναίκες της Ελλάδας να δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα και να αναγκάζονται να βγουν εκτός συνόρων για να διεκδικήσουν αξιοπρεπείς αμοιβές. Tα ψαλιδισμένα κασέ και οι καθυστερήσεις στις πληρωμές δείχνουν ότι ο κόσμος της μόδας δεν είναι πια.. ονειρικά πλασμένος και τα μοντέλα από τις χώρας μας πακετάρουν τις βαλίτσες τους και «λιώνουν» τα ψηλοτάκουνά τους σε πασαρέλες του εξωτερικού. Η Ασιατική ήπειρος, και ιδιαίτερα η Ινδία, αποτελεί έναν από τους συνηθέστερους προορισμούς των δίμετρων Ελληνίδων καλλονών, που αποχαιρετούν την πατρίδα με την ελπίδα να βρουν μια καλύτερη τύχη στο εξωτερικό. Τρια γνωστά μοντέλα, που έχουν ανοίξει τα φτερά του στις πασαρέλες του εξωτερικού εξηγούν στον ΤτΚ ότι ο άλλοτε μαγευτικός κόσμος του μόντελινγκ έχει πλέον απομυθοποιηθεί.
   
 H Mαίρη Τσαγκαράκη, μπορεί να ξεκίνησε τη καριέρα της από τα Κρητικά καλλιστεία, όμως, όπως δηλώνει, ένας από τους λόγους που την «έσπρωξε» στις πασαρέλες του κόσμου ήταν η οικονομική κρίση: «Έχω ταξιδέψει σε αρκετές χώρες και ήταν μοναδική εμπειρία. Παράλληλα οι αμοιβές είναι καλύτερες. Είναι διαφορετικό να δουλεύεις σε αγορές που δεν έχουν πληγεί από τη κρίση και συγκριτικά με την Ελλάδα τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα. Το οικονομικό είναι ένα δέλεαρ και παράλληλα στο εξωτερικό συλλέγεις εμπειρίες». δηλώνει Η χάρη της έφτασε μέχρι την Ινδία, όπου πόζαρε για την Ινδική Vogue, ενώ τις έγιναν προτάσεις να πρωταγωνιστήσει στο Μπόλλυγουντ. «Στην Ινδία έμεινα τρεις μήνες, είναι μια εξαιρετική αγορά και τους αρέσουν πολύ οι μελαχρινές με λευκό δέρμα.» εξηγεί. Στην Ελλάδα εν έτει 2014, οι αμοιβές των μοντέλων είναι σε συνάρτηση με  το κονδύλι που υπάρχει-ή συνήθως δεν υπάρχει- και διαμορφώνονται τελικώς μετά από διαπραγμάτευση του πρακτορείου μοντέλων με τον εκάστοτε πελάτη, σύμφωνα με τον ιδιοκτήτης της Ακαδημίας μοντέλων  και του πρακτορείου Future models, Γιώργο Kουτούλια. 

Ο Γιώργος Κουτούλιας με τη Ναόμι Κάμπελ
Ο άνθρωπος που «ανακάλυψε» διάσημα μοντέλα όπως η Άντζελα Ευρυπίδη, η Νίκη Κάρτσωνα και ο Κώστας Φραγκολιάς υποστηρίζει πως κατά μέσο όρο, η συμμετοχή ενός μοντέλου σε ένα fashion show κοστολογείται 120 ευρώ και για ένα τηλεοπτικό διαφημιστικό, στο οποίο θα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο 800- 1,200  ευρώ. Όταν οι πρωταγωνίστριες του διαφημιστικού είναι περισσότερες, το κέρδος ελαχιστοποιείται στα 300 ευρώ για το κάθε κορίτσι. Στο εξωτερικό αντίστοιχα η αμοιβή ενός μοντέλου για τη συμμετοχή του σε τηλεοπτικό διαφημιστικό μπορεί να φτάσει τα 25.000-30.000 ευρώ. Το ρεπορτάζ μόδας είναι το πιο κακοπληρωμένο στην Ελλάδα και κοστολογείται στα 170 ευρώ. Στα  fashion weeks οι αμοιβές είναι περίπου 100 ευρώ ανά επίδειξη, ενώ σε μια εβδομάδα μόδας πραγματοποιούνται περίπου 25 shows. Αντιστοίχως στο εξωτερικό, ένα μοντέλο θα πάρει 400 ευρώ περίπου ανά επίδειξη.
   Στον  χώρο της μόδας το «ασθενές» φύλλο είναι πιο ακριβοπληρωμένο, ενώ οι γυναίκες-μοντέλο έχουν δουλειά συχνότερα: «Οι άντρες δουλεύουν πιο σπάνια κατά μέσο όρο. Όσο για τις αμοιβές των μοντέλων; Aνεβαίνουν ανάλογα με την αναγνωσιμότητα, του κάθε μοντέλου, τη φήμη, τι δουλείες έχει κάνει, εάν έχει εμπειρία από το εξωτερικό και το πώς τον πέρασε στην αγορά το πρακτορείο ή ο μάνατζερ του» δηλώνει ο κ. Κουτούλιας.

 Δύσκολοι… καιροί για μοντέλα

“Ο Γιώργος Μανίκας εργάζεται ως μοντέλο στην Ελλάδα και το εξωτερικό και διευκρινίζει στον «ΤτΚ» πως ένα νέο παιδί που ξεκινάει τη καριέρα του στον χώρο της μόδας δεν πρέπει να περιμένει να ζήσει-στην αρχή τουλάχιστον- από το μοντελινγκ: «Ό,τι γίνεται στην κοινωνία αντικατοπτρίζεται και στο χώρο της μόδας. Το πρώτο πράγμα που μειώνεται σε περιόδους κρίσης είναι η διαφήμιση. Δεν υπάρχουν αρκετές δουλειές. Ένα μοντέλο που ξεκινάει τώρα θα το κάνει για την πλάκα του και το χαρτζιλίκι του. Μην περιμένει ότι θα ζήσει από αυτό και να πιστεύει ότι εύκολα θα βγάλει χρήματα.» Οι καθυστερήσεις στις πληρωμές των πρακτορειών δημιουργούν σοβαρότατα προβλήματα στο χώρο, σύμφωνα με τον κ Κουτούλια: “Παρόλη την κρίση,  γίνονται φωτογραφήσεις, επιδείξεις μόδας, διάφορα events για παρουσιάσεις προϊόντων και φυσικά  τηλεοπτικά διαφημιστικά, όχι όμως όσα στο παρελθόν». Το βασικό πρόβλημα του χώρου της μόδας, όπως εξηγεί στον «ΤτΚ» είναι η ρευστότητα: «Οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες που συνεργαζόμαστε, πληρώνουν 60-120 ήμερες μετά την τιμολόγηση. Πως θα καλύψουμε τα  καθημερινά έξοδα μας και πως θα πληρώσουμε τα μοντέλα στο τέλος του μήνα, μαζί με τα πάγια έξοδα και βεβαία τους φόρους;»

Αποδημητική… ομορφιά

Γιαννα Δημάκη
  H Γιάννα Δημάκη, που εργάζεται ως μοντέλο στην Ελλάδα, ενώ παράλληλα κάνει καριέρα στο εξωτερικό, εξηγεί στον «ΤτΚ» πως αποφάσισε να κυνηγήσει μια καριέρα στο χώρο της μόδας στην Ινδία και την Ασία: “Δεν είναι καθόλου εύκολο να ζήσεις στην Ελλάδα ως μοντέλο, γιατί τα περιοδικά και πολλές βιοτεχνίες έχουν κλείσει και δεν υπάρχει δουλειά.» εξηγεί. Ένα ακόμη πρόβλημα είναι, σύμφωνα με την ίδια, πως οι ξένες κοπέλες εντείνουν τον ήδη έντονο ανταγωνισμό: “Έρχονται πολλές κοπέλες από το εξωτερικό, ξανθιές γαλανομάτες, φρέσκα πρόσωπα και σε μια ήδη μικρή αγορά όπως την Ελληνική, δημιουργείται πρόβλημα» υποστηρίζει.
 Η κ. Δημάκη έχει εργαστεί σκληρά για να καταφέρει να κάνει καριέρα στην Ινδία και την Ασία, αλλά είναι ευχαριστημένη γιατί τουλάχιστον στις αχανείς αγορές του κόσμου υπάρχουν οι κατάλληλες προδιαγραφές για να εργαστεί ένα μοντέλο». Τα πρότυπα ομορφιάς είναι τελείως διαφορετικά σε σχέση με αυτά την Ευρώπης, εξηγεί: «Δεν θέλουν ψηλές γαλανομάτες, τους αρέσει η φυσική ομορφιά και υπάρχει πολύ δουλειά στις ασιατικές χώρες, γιατί γίνονται συνέχεια κατάλογοι».
   Ο Γιώργος Μανίκας, έχοντας διανύσει πολλά χιλιόμετρα στο χώρο της μόδας, σε Ελλάδα και εξωτερικό θεωρεί πως είναι πιο εύκολο στην εποχή μας για ένα μοντέλο Ελληνικής καταγωγής να εργαστεί στον τομέα του στις αγορές του κόσμου κι αυτό γιατί όλο και περισσότερα είναι τα μοντέλα που φτιάχνουν βαλίτσες για Αμερική, Ασία και Ινδία: «Υπάρχουν πετυχημένα μοντέλα που εργάζονται στο εξωτερικό κι έτσι είναι πιο εύκολο. Δεν βγάζουν δισεκατομμύρια τα μοντέλα στο εξωτερικό, απλώς δουλεύουν συνεχώς, ματώνουν τα πόδια σου εκεί, δεν είναι εύκολα τα πράγματα. Έχω κάνει καριέρα στο εξωτερικό, έχω δεχθεί απορρίψεις και έχω δει τις δυσκολίες» εξηγεί. Πολλά είναι τα νέα κορίτσια, που επειδή δυσκολεύονται οικονομικά, ονειρεύονται να «ανοίξουν» τα φτερά τους στο εξωτερικό. Δεν είναι όμως εύκολο. Ο κ Κουτούλιας εξηγεί: “Υπάρχουν  πολλές και πολλοί που το ονειρεύονται αυτό, για να  σε δεχτεί όμως πρακτορείο του εξωτερικού χρειάζεται ένα  «δυνατό» book, κατάλληλες επαφές, νοοτροπία να αντέξεις τον ανταγωνισμό, μιλάμε για χιλιάδες μοντέλα, σήμερα  Υπάρχουν  περίπου 25 άνδρες και 30 γυναίκες Έλληνες που εργάζονται στο εξωτερικό, οι χώρες που παίζουν πολύ είναι η Iνδία, η Κίνα, η Τουρκία, η Αμερική, η Γαλλία, η Ιταλία και η Γερμανία. Τα μεγαλύτερα «κασε» είναι στην Αμερική, την Κίνα και την Ινδία. Είναι αγορές που απευθύνονται σε εκατομμύρια  καταναλωτές, και έτσι υπάρχουν οι ανάλογες αμοιβές.  Τέλειες αναλογίες, ύψος πάνω από 1,75, τσαχπινιά: Δεν είναι αρκετά για να πετύχει ένα κορίτσι στο «δύσκολο» και απαιτητικό χώρο της μόδας.  
O κ. Κουτούλιας διευκρινίζει πως πολλά είναι τα κορίτσια που καταφθάνουν στα πρακτορεία μόδας, αναζητώντας μια λαμπρή καριέρα σε Ελλάδα και εξωτερικό, αλλά γρήγορα συνειδητοποιούν ότι ο δρόμος για την επιτυχία δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα: «Βλέπω περίπου 100-120 νέα κορίτσια κάθε χρόνο, από τις οποίες μόνο 5-10 τελικά δουλεύουν επαγγελματικά. Οι Έλληνιδες  δυστυχώς  δεν έχουν την ψυχολογία, τη νοοτροπία και τον επαγγελματισμό που πρέπει να έχει ένα μοντέλο». Τελικά τι είναι αυτό που μετράει εν έτει 2014 στο λαμπερό κόσμο της μόδας; «Μετράει το ποιους  ξέρεις, τι ταλέντο επιβίωσης  έχεις, τι  γνώσεις και  εμπειρίες αποκτάς και  για  την επιτυχία χρειάζεται  να  βρεθείς την κατάλληλη στιγμή με τους κατάλληλους ανθρώπους στο κατάλληλο μέρος, και βέβαια…λίγη τύχη.»



Οι χρυσές εποχές του μόντελινγκ ανήκουν στο παρελθόν

Πέρασαν 15 χρόνια από την εποχή που τις πασαρέλες «αλώνιζαν» εκπάγλου καλλονές, όπως η Αννίτα Ναθαναήλ, η Νόνη Δούνια, η Εύη Αδάμ, η Τζένη Μπαλατσινού και η Δήμητρα Κωστάκη. Τότε οι τιμές δεν ήταν συγκεκριμένες, οι συμφωνίες πολλές φορές γίνονταν σε bar και χλιδάτα πάρτυ. Το κλίμα ήταν πολύ πιο οικογενειακό, τα μοντέλα  και ο ανταγωνισμός διαμόρφωνε τα κασέ. «Ταβάνι» στις αμοιβές δεν υπήρχε, αφού οι καλλονές της εποχής, εκτός από πανέμορφες ήταν εξαιρετικοί διαπραγματευτές. Δεν είναι τυχαίο πως άφησαν εποχή στις πασαρέλες και στα εξώφυλλα, χωρίς να ξεχαστούν για χρόνια. Έκαναν τις οικονομίες τους και πέταξαν τελικώς τα ψηλά τακούνια τους, ενώ οι περισσότερες συνέχισαν τη καριέρα τους στο χώρο της τηλεόρασης ή αφιερώθηκαν στις οικογένειες τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου