tunes

Τρίτη 4 Ιανουαρίου 2011

Αγριο παρασκήνιο πίσω από τις Χρυσές Σφαίρες



 Αμφιλεγόμενες πρακτικές της ένωσης των ξένων ανταποκριτών του Χόλιγουντ για ταινίες που κέρδισαν μια θέση στις υποψηφιότητες
Του Παναγιωτη Παναγοπουλου Kathimerini.gr
Στην πιο ζωντανή περίοδο για τα κινηματογραφικά βραβεία, από τις αρχές Δεκεμβρίου μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου, που απονέμονται τα Οσκαρ, τα κορυφαία βραβεία της σεζόν, το ενδιαφέρον αυτή τη χρονιά είναι εξαιρετικά περιορισμένο. Οχι γιατί δεν υπάρχουν καλές ταινίες. 


  Είναι αρκετές, τουλάχιστον δέκα, σύμφωνα με τη λίστα που ανακοίνωσε το American Film Institute και που στο μεγαλύτερο μέρος της, αν όχι απόλυτα, αναμένεται να συμπίπτει με τη δεκάδα στις υποψηφιότητες καλύτερης ταινίας στα Οσκαρ. Το περιορισμένο ενδιαφέρον του κοινού οφείλεται στο γεγονός ότι για ακόμη μια χρονιά οι ταινίες που φτάνουν στα βραβεία ή, έστω, στις υποψηφιότητες κατά κανόνα δεν είναι μεγάλες εμπορικές επιτυχίες. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε πρόσφατη δημοσκόπηση, περίπου το 70% των ερωτηθέντων δεν θυμόταν ότι το «Hurt Locker» κέρδισε την περασμένη χρονιά το Οσκαρ καλύτερης ταινίας. Από την άλλη πλευρά και η αξιοπιστία των βραβείων αμφισβητείται, ειδικά όταν πρόκειται για διακρίσεις συντεχνιών όπως οι Χρυσές Σφαίρες.
Κλειστή ομάδα
Η ένωση των ξένων ανταποκριτών του Χόλιγουντ, που απονέμει τις Χρυσές Σφαίρες, είναι μια μικρή και κλειστή ομάδα 85 ατόμων, κυρίως μεγάλης ηλικίας, με σχέσεις εξάρτησης με τα στούντιο. Αυτή τη χρονιά, που η ένωση ανακοίνωσε τις υποψηφιότητές της στις κατηγορίες δράματος («Μαύρος κύκνος», «The Fighter», «Inception», «The Social Network», «Ο λόγος του βασιλιά») και κωμωδίας / μιούζικαλ («Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων», «Τα παιδιά είναι εντάξει», «Red», «Burlesque», «Ο τουρίστας»), έχει ξεσπάσει ένα μικρό σκάνδαλο για το πώς επιλέγονται οι ταινίες στις συγκεκριμένες κατηγορίες.


Το ζήτημα αφορά ειδικά δύο ταινίες, τον «Τουρίστα» με τον Τζόνι Ντεπ και την Αντζελίνα Τζολί, μια περιπέτεια δράσης που δύσκολα μπορεί να χαρακτηριστεί κωμωδία ή έστω και κομεντί και το «Burlesque» με τη Σερ και την Κριστίνα Αγκιλέρα, το οποίο τουλάχιστον είναι μιούζικαλ.


   Η ένωση των ξένων ανταποκριτών έχει βρεθεί στο στόχαστρο επειδή πρόκειται για δύο ταινίες με υψηλό μέσο όρο αρνητικών κριτικών. Οπως αναφέρει ο «Independent», το «Burlesque» είχε θετικές γνώμες στο 38% των κριτικών, ενώ ο «Τουρίστας» συγκέντρωσε κατά 79% αρνητικές κριτικές. Επιπλέον και οι δύο ταινίες έχουν εξαιρετικά μέτρια πορεία στα ταμεία. Πώς λοιπόν βρέθηκαν στις υποψηφιότητες καλύτερης ταινίας;
Για τον «Τουρίστα» η εξήγηση είναι αρκετά απλή. Τα μέλη της ένωσης αγαπούν τους σταρ. Και η ταινία που σκηνοθέτησε ο Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμπεργκ, ο δημιουργός της «Ζωής των άλλων» στην πρώτη του αμερικανική παραγωγή, έχει δύο από τους μεγαλύτερους και πιο αγαπητούς σταρ. Τι κι αν ο Τζόνι Ντεπ πήρε μερικές από τις μετριότερες κριτικές της καριέρας του για τις ερμηνείες του στον «Τουρίστα» και στην «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων»; 
  Είναι υποψήφιος και για τις δύο ταινίες. Η Αντζελίνα Τζολί, από την άλλη πλευρά, αντέδρασε γελώντας όταν έμαθε ότι είναι υποψήφια στην κατηγορία του κωμικού ρόλου. Στη συνέχεια δήλωσε ότι γελούσε επειδή είναι για πρώτη φορά υποψήφια στη συγκεκριμένη κατηγορία και της φάνηκε κάτι καινούργιο και διασκεδαστικό.


Οι υποψηφιότητες του «Burlesque» συνδέονται με περισσότερο αμφιλεγόμενες πρακτικές. Λογικά θα ήταν αναμενόμενο μια ταινία με πρωταγωνίστριες τη Σερ και την Κριστίνα Αγκιλέρα να είναι από τα φαβορί στην κατηγορία κωμωδίας / μιούζικαλ. Ομως οι κριτικές την κατακρεούργησαν, τονίζοντας ότι το χειρότερο είναι ότι δεν πρόκειται καν για μια πολύ κακή αλλά διασκεδαστική ταινία, αλλά για ένα αδιάφορο μιούζικαλ.
Ωστόσο, η ταινία διεκδικεί βραβείο καλύτερης ταινίας και έχει και άλλες δύο υποψηφιότητες στην κατηγορία τραγουδιού.
  Πώς; Η Sony, το στούντιο παραγωγής της ταινίας, πήρε όλα τα μέλη της ένωσης σε ένα πληρωμένο ταξίδι στο Λας Βέγκας προκειμένου να συναντήσουν τη Σερ. Το πρόγραμμα περιελάμβανε μια ιδιωτική συναυλία από τη σταρ. Λίγο μετά, να και οι υποψηφιότητες. Δεν είναι η πρώτη φορά που τα μέλη της ένωσης συνδέονται με αμφιλεγόμενες πρακτικές προώθησης, όπως μπορεί να ειπωθεί κομψά η δωροδοκία. Το 1999, η Σάρον Στόουν έκανε δώρο από ένα χρυσό ρολόι σε όλα τα μέλη της ένωσης -φυσικά ήταν υποψήφια, χωρίς όμως να κερδίσει-, ενώ το 1981 η Πία Ζαντόρα -αν τη θυμάται πια κανείς-, την οποία οι πάντες αντιμετώπιζαν σαν ανέκδοτο, βρέθηκε και αυτή υποψήφια. Λίγο πριν, ο πάμπλουτος ηλικιωμένος σύζυγός της και παραγωγός των ταινιών της είχε πληρώσει όλα τα έξοδα για ακόμη ένα Σαββατοκύριακο των μελών της Ενωσης στο Λας Βέγκας.


Αλλο τα Οσκαρ


Με αυτές τις πρακτικές, ίσως να μην είναι δύσκολο να κερδίσει κανείς μια Χρυσή Σφαίρα, έστω μια υποψηφιότητα, που αυτομάτως ανεβάζει το κύρος των υποψηφίων, αφού θεωρείται το δεύτερο πιο αξιόλογο κινηματογραφικό βραβείο. Οχι εξαιτίας του κύρους των μελών της ένωσης, αλλά επειδή το πάρτι στο ξενοδοχείο Beverly Hilton καταφέρνει να συγκεντρώνει ελάχιστα λιγότερους σταρ από εκείνους που πηγαίνουν στα Οσκαρ. Για να μην τα ισοπεδώνουμε όμως όλα, τα Οσκαρ είναι μια εντελώς διαφορετική υπόθεση. Αν λίγες δεκάδες «επηρεάζονται» εύκολα στις Χρυσές Σφαίρες, η Ακαδημία που απονέμει τα Οσκαρ αποτελείται από 6.000 επαγγελματίες του κινηματογράφου και δεν υπάρχει καμία αμφισβήτηση για τη διαφάνεια της διαδικασίας ψηφοφορίας.
Οι υποψηφιότητες θα ανακοινωθούν στις 25 Ιανουαρίου και η απονομή θα γίνει στις 27 Φεβρουαρίου, με παρουσιαστές την Αν Χάθαγουεϊ και τον Τζέιμς Φράνκο. Οι ταινίες που θα διεκδικήσουν το Οσκαρ καλύτερης παραγωγής δεν αναμένεται να διαφέρουν πολύ από τη δεκάδα που ανακοίνωσε πρόσφατα το AFI και περιλαμβάνει τον «Μαύρο κύκνο», το «The Fighter», το «Inception», το «Τα παιδιά είναι εντάξει», τις «127 Ωρες», το «The Social Network», το «Toy Story 3», το «True Grit» και το «Winter's Bone»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου